Polku: » Ajankohtaista

Takaisin

Öljypellava - ikivanhasta terveystuotteesta tämän päivän hyvinvointiin
Pellavansiementä on käytetty kautta aikojen edistämään ja rauhoittamaan vatsan toimintaa. Nykyisin öljypellava kiinnostaa kuitujen lisäksi myös rasvahappo-koostumuksensa vuoksi.
Pellavansiemenöljyssä on kasviöljyistä eniten omega-3-rasvahappoja. Ne liitetään tutkimuksissa kolesterolitason alentamiseen, sydämen hyvinvointiin ja aivojen toimintaan.

Pellavan hyvinvointivaikutukset perustuvat siementen sisältämään ravintokuituun, lignaaneihin sekä rasvahappoihin. "Jo pari lusikallista päivässä täydentää mukavasti kuidun tai rasvahappojen saantia", ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia toteaa. Siemenistä saa kuitua, siemenöljystä rasvahappoja ja rouheesta näitä molempia. Pellavaöljy sisältää 59 % alfalinoleenihappoa (ALA).

Öljypellavayhdistyksen puheenjohtaja Matti Sepponen iloitsee uusista Euroopan Elintarviketurvallisuusvirasto EFSA:n kannanotoista rasvahappojen saantisuosituksiin sekä rasvoihin ja öljyihin liittyvistä väitteistä (*). ?Uudet terveysväitteet tukevat pellavansiementuotteiden merkitystä ravitsemuksessamme ja lisäävät varmasti myös tuotteiden markkinointimahdollisuuksia?.

Sepponen nostaa hyvinvointivaikutusten rinnalle myös öljypellavan viljelyn ekologisuuden. ?Vaatimaton öljykasvi ei tarvitse paljoa lannoitusta eikä kasvilla ole tuholaisia. Sopimusviljelyalaa pyritään kasvattamaan edelleen. Myös luomupellavan kysyntä kasvaa.?

Rasvahappojen merkitys ihmiselle on laajan tutkimuksen kohteena. Pellavasiemenöljyn ainutlaatuisella rasvahappokoostumuksella on merkitystä myös aivojen toimintaan. ?Omega-3-rasvahappojen merkitys aivojen ja mielen toiminnalle ymmärretään päivä päivältä yhä paremmin. Valtaosa tutkimustiedosta puoltaa käsitystä, että omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä aivojen normaalille toiminnalle, siksi niitä tulisi saada riittävästi?, psykiatrian dosentti Antti Tanskanen sanoo.

Pellavansiementä ruokapöytään

Pellavansiementuotteet sopivat nykyiseen hyvinvointia ja ekologisuutta suosivaan ruokatrendiin. Kuluttajille tutuimpia tuotteita ovat siemenet, öljy ja pellavansiemenrouhe. Näiden lisäksi pellavansiementä on saatavilla jauheina, rakeina, pellavaöljy-kapseleina ja valmiina jauhosekoituksina yhdistettyinä esimerkiksi marjajauheisiin. Valmiissa elintarvikkeissa öljypellavaa käytetään mm. leivissä, pastassa, omega-3-kananmunissa ja margariinissa.

* Öljypellavan uudet mahdollisuudet eli sallitut väittämät:
- Alfalinoleenihapon (ALAn) riittävä saanti ruokavaliossa alentaa veren kolesterolitasoja.
- Öljypellavaöljy sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja.
- Öljypellavaöljy sisältää runsaasti monityydyttymätöntä rasvaa.

Lisätietoa www.hyvinvointiapellavasta.fi

Matti Sepponen, Öljypellavayhdistys, p. 0400 666 569,
matti.sepponen(at)linseedprotein.com.

Kaisa Mensonen, Elintarviketeollisuusliitto ry, p. 040 5942 728,
kaisa.mensonen(at)etl.fi.
09.11.09