Polku: » Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Mistä pellavansiementuotteita saa?

Pellavansiementuotteita myydään päivittäistavarakaupoissa, terveyskaupoissa sekä apteekeissa. Pellavansiemenet ja -rouheet ovat päivittäistavarakaupoissa usein puurohiutaleiden, jauhojen tai luontaistuotteiden lähettyvillä. Pellavansiemenöljy myydään joissakin kaupoissa öljyjen rivistössä tai luontaistuotehyllyiltä, joissakin jääkaappilämpötilasta.

Sopivatko pellavansiementuotteet laihduttajalle?

On totta, että siemenet ja öljy sisältävät runsaasti rasvaa ja energiaa. Siksi ne äkkiseltään tuntuvat kartettavilta tuotteilta, jos haluaa hallita painoaan. Mutta siemenet ja rouhittua pellava sisältävät proteiinia ja kuitua, jotka ylläpitävät kylläisyyttä, ja pellava sitoo erityisen hyvin vettä, joten se pitää nälkää loitolla pitkään.
Suositellut päiväannokset eivät tuota ongelmaa laihduttajallekaan. 2 rkl siemeniä tai rouhetta sisältää energiaa 270 kJ (64 kcal), mutta myös 6 g kuitua ja 6 g proteiinia.
2 tl pellavansiemenöljyä sisältää 370 kJ (90 kcal) ja runsaasti välttämättömiä rasvahappoja. Rasva on yli 90-prosenttisesti tyydyttymätöntä eli ns. pehmeää rasvaa.

Pitääkö pellavansiemenet liottaa ennen käyttöä?

Kun pellavansiemeniä liottaa, neste vetää siemenestä aineita, jotka muodostavat geelin. Sitä on käytetty perinteisenä keinona rauhoittaa vatsan toimintaa. Pellavansiemeniä, rouhittua pellavaa ja pellavarouhetta voi käyttää liottamatta. Pellavaa voi lisätä puuroon, mysliin, viiliin tai leivonnaisiin kuidun lähteeksi. Ruoansulatusentsyymit eivät pääse hajottamaan kokonaista siementä, joten se kulkeutuu lähes muuttumattomana ruoansulatuskanavan läpi. Rouhitusta pellavasta ihmisen elimistö pystyy käyttämään myös siemenen sisällä olevat ravintoaineet, kuten omega-3:sen.

Sopivatko pellavatuotteet keliaakikolle?

Keliaakikot voivat käyttää pellavansiemeniä ja rouhetta kuten muutkin eli noin 2 rkl päivässä. Pellava ei sisällä gluteenia. Pellava on luontaisesti gluteiiniton.
Pellavansiemenet ja -rouheet ovat helppo tapa lisätä kuidun saantia. Jo kahdesta ruokalusikallisesta saa 6 g kuitua, mikä vastaa noin yhtä viidesosaa päivän tarpeesta. Lisää pellavaa leipiin, puuron, viilin ja jogurtin päälle ja käytä smoothiessa.

Mistä kaikista ruoista saa omega-3-rasvahappoja?

Omega-3-rasvahappoja ovat muun muassa alfalinoleenihappo (ALA), eikosapentaeenihappo (EPA) ja dokosaheksaeenihappo (DHA).
Alfalinoleenihappoa on pellavansiemenöljyn lisäksi muissa kasviöljyissä, kuten rypsiöljyssä. Kasviöljyjä käytetään raaka-aineena esimerkiksi levitteiden valmistuksessa. Kananmunista tulee omega-3-kananmunia, kun kanat syövät pellavaa sisältävää rehua. Elimistö pystyy jonkin verran valmistamaan alfalinoleenihaposta pidempiketjuisia rasvahappoja EPA:a ja DHA:a. EPA:a ja DHA:a on valmiina kalaöljyssä. Rasvainen kala sisältää omega-3-rasvahappoja noin 10-14 prosenttia. Kalaöljyvalmisteissa omega-3-rasvahappoja on noin 20 prosenttia. Suomalaisissa kokonaisissa siemenissä ja paahdetussa rouhitussa pellavassa omega-3-rasvahappoja on noin 30 prosenttia.
Pellava sisältää prosentuaalisesti suuremman määrän omega-3-rasvahappoja kuin kala!

Säilyvätkö pellavansiementuotteet huoneenlämmössä?

Pellavansiemenet voi säilyttää huoneenlämmössä. Ne ovat tuotteista kaikkein parhaiten säilyviä, koska herkästi hapettuvat rasvahapot ovat suojassa kuoren sisällä.
Rouhe pysyy hyvänä huoneenlämmössä, kun se suojataan valolta, mutta pellavatuotteita voi säilyttää myös jääkaapissa, jolloin säilyvyysaika pitenee entisestään.
Pellavansiemenöljyn hyvät ominaisuudet säilyvät parhaiten, kun tuote suojataan hapen, lämmön ja valon vaikutukselta, vaikka öljyssä oleva E-vitamiini suojaa rasvahappoja hapettumiselta. Avaamattomassa pullossa öljy pysyy hyvänä huoneenlämmössä. Avattu pullo säilytetään jääkaapissa.

Ovatko pellavansiementuotteet turvallisia?

Kohtuullisesti käytettynä pellavansiemenet ovat turvallisia. Pellavansiemeniä tai pellavarouhetta voi hyvillä mielin nauttia joka päivä kaksi ruokalusikallista eli 25 g. Tästä määrästä saa jo runsaasti kuitua sekä hyviä rasvahappoja. Puuroissa ja leivissä voidaan käyttää pellavansiemeniä ja -rouhetta 10 prosenttia elintarvikkeen painosta.
Lasten ja raskaana olevien on hyvä käyttää muita vähemmän pellavansiementuotteita siemenissä mahdollisesti olevan kadmiumin vuoksi.
Kohtuullisesti käytettynä pellavan siemenen kuorikerroksessa olevista syanogeenisiä yhdisteistä ei ole haittaa. Kuumennus lisäksi vähentää syaanivedyn muodostumista tai estää sen kokonaan paahdetuissa pellavatuotteissa. Pellavansiemenöljyllä ei ole syöntirajoituksia.

Voiko pellavansiemeniä antaa eläimille?

Kyllä voi. Kuitu parantaa eläintenkin vatsan hyvinvointia ja välttämättömät rasvahapot saavat karvan kiiltämään.