Polku: » Tietoa pellavansiemenestä

Tietoa pellavansiemenestä

Siemen on elämän symboli. Se sisältää kasvun ainekset. Pellavansiemenessä on hyvinvoinnin aineksia, sillä se on paras omega-3 -rasvahapon lähde ja se sisältää molemmat välttämättömät rasvahapot: alfalinoleenihappoa ja linolihappoa.

Pellavarouhe on ihanteellinen kuidun lähde

Öljypellavan siemenen öljypitoisuus on noin 40 prosenttia ja valkuaispitoisuus noin 20 prosenttia. Voimakkaanmakuinen raakapellavaöljy puhdistetaan, jolloin sen maku miedontuu ja samalla säilyvyys parantuu. Kylmäpuristuksessa syntyvä valkuaispitoinen pellavarouhe sisältää öljyä edelleen noin 15-20 prosenttia sekä paljon kuitua.
Markkinoilta löytyy myös paahdettua rouhittua pellavaa, jossa pystytään hyödyntämään pellavan koko siemen. Siitä ei ole poistettu mitään. Hellävaraisen paahdon ansiosta hyvät rasvahapot voidaan säilyttää tuotteessa. Rouhitussa pellavassa saadaan hyödynnettyä siemenen sisältämä kuitu ja proteiini, jotka ovat kuorikerroksissa ja öljy jonka kautta tulevat omega-3-rasvahapot käyttöön.

Öljypellava sisältää runsaasti terveydelle välttämättömiä pehmeitä, kerta- ja monityydyttämättömiä rasvoja, mutta ei juurikaan tyydyttynyttä rasvaa. Omega-6 ja omega-3 -rasvahappojen suhde on ihmiselle ihanteellinen, jopa parempi kuin rypsiöljyn.

Pellavansiemenen ravintosisältö:

Pellavansiemen   /100g
Energiaa   1883 kJ (450 kcal)
Proteiinia   20 g
Imeytyvää hiilihydraattia   1 g
Kuitua   28 g
Rasvaa   41 g
josta tyydyttynyttä   3,4 g
josta kertatyydyttymätöntä   7,4 g
josta monityydyttymätöntä   30 g


Pellavansiemen sisältää muun muassa kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja seleeniä sekä
B-, E- ja K-vitamiineja.

 

Lähde: www.flaxcouncil.ca ja THL, Elintarvikkeiden koostumustietokanta, Fineli, 9.painos, 2009, www.fineli.fi