Polku: » Tutkimus

Pellavansiemenen hyvinvointia edistävät terveysvaikutukset

Pellavansiementen ravitsemuksellisia ominaisuuksia on tutkittu paljon mm. Kanadassa ja nyt tulokset on koottu helppolukuiseen kirjallisuuskatsaukseen. Yksiin kansiin on alan kirjallisuudesta kerätty pellavan monipuoliset ominaisuudet. Pellavansiemenen hyvinvointia edistävät vaikutukset perustuvat sen sisältämiin kuituihin, välttämättömiin rasvahappoihin, etenkin alfalinoleenihappoon, sekä lignaaneihin.

Pellavansiemenissä on paljon kaliumia, fosforia ja magnesiumia sekä biologisesti aktiivisia lignaaneja. Öljypellava on myös hyvä proteiinin lähde, sillä siemenissä on 20% proteiinia. Pellava ei sisällä gluteenia, joten se sopii myös keliaakikoille.

Alfalinoleenihapon on osoitettu alentavan veren kolesterolitasoa ja auttavan lasten normaalia aivojen kehittymistä. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan riittävä määrä alfalinoleenihappoa on 2 grammaa päivässä. Sen saa esimerkiksi teelusikallisesta pellavansiemenöljyä tai ruokalusikallisesta pellavarouhetta. Alfalinoleenihappo on omega-3-ryhmään kuuluva rasvahappo, joka on ihmiselle välttämätön ja sitä tuleekin saada ravinnosta.

Lue pdf-tiedostoon koottu yhteenveto pellavan ravitsemuksellisista ominaisuuksista. Kirjallisuuskatsauksen on laatinut ravitsemustieteen maisteri Kaisa Mensonen vuonna 2009.

Pellavaa suositellaan kohtuukäyttöön monipuolisen ruokavalion osana. Öljyä voi nauttia 1-2 teelusikallista päivässä. Avattu öljypullo säilytetään viileässä ja valolta suojattuna kuten kaikki kasviöljyt. Pellavarouhetta, rouhittua pellavaa tai siemeniä suositellaan aikuisille 1-2 ruokalusikallista päivässä.