Polku: » Tietoa pellavansiemenestä » Hyvää terveydelle » Rasvan laatu

Rasvan laatu

Pellavansiemenessä on runsaasti öljyä. Siitä 93 % on tyydyttymätöntä, pehmeää rasvaa. Pellavansiemenöljy on hyvä monityydyttymättömien rasvahappojen lähde.

Pellavansiemenöljy sisältää ihmiselle välttämättömiä rasvahappoja, ALA:a eli alfalinoleenihappoa (59 %) ja LA:a eli linolihappoa (noin 15 %). Öljyn erityispiirre muihin kasviöljyihin verrattuna on suuri alfalinoleenihapon määrä. 2 tl pellavansiemenöljyä sisältää 6 g ALA:a. Samassa määrässä rypsiöljyä on sitä vain 1 g.

Alfalinoleenihappo (ALA) on omega-3-rasvahappo, josta elimistö pystyy muodostamaan muita omega-3-rasvahappoja, kuten eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA). Kun ruokavalioon lisätään enemmän ALA:a, myös EPA:n ja DHA:n määrä elimistössä suurenee. Pellavansiemenöljy ja -rouheet, rouhittu pellava sekä niitä sisältävät elintarvikkeet ovat hyvä vaihtoehto ALA-lähteeksi, jos ruokavalio ei sisällä kalaa eikä omega-3:a sisältävää levitettä.

Koska pellavansiemenen öljyssä on runsaasti alfalinoleenihappoa (omega-3) ja paljon vähemmän linolihappoa (omega-6), se siirtää näiden rasvahappojen suhdetta ruokavaliossa lähemmäs toivottua tilannetta, jossa rasvahappojen suhde on 1:1 tai 1:2. Nykyisin länsimaissa linolihappoa saadaan moninkertaisesti alfalinoleenihappoon nähden.