Kuidut

Pellavansiemenissä ja rouheessa on kuitua noin 37 %. Ruokalusikallisessa pellavarouhetta on 3 g kuitua, ja esimerkiksi ruokalusikallisessa vehnälesettä on kuitua noin 1,5 g.

Pellavansiemeniä ja pellavansiemenrouhetta tai niitä sisältäviä elintarvikkeita ja ravintolisiä käyttämällä voi helposti lisätä kuidun saantia. Päivittäinen annos on 2 ruokalusikallista. Se sisältää kuitua 6 g eli viidenneksen päivän kuitutarpeesta. Pellavan hiilihydraateista suuri osa on imeytymätöntä kuitua, joka ei nosta veren sokeripitoisuutta. Näin ollen se sopii erinomaisesti niille, jotka haluavat noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Pellavatuotteet ovat hyvä kuitulisä myös keliaakikoille.

Pellavansiemenen kuidusta 2/3 on liukenematonta ja 1/3 on liukoista. Liukenematon kuitu lisää ulosteen massaa, parantaa sen rakennetta ja edistää suolen toimintaa. Liukoinen kuitu geeliytyy. Se lisää kylläisyyden tunnetta, tasaa veren sokerin nousua aterian jälkeen, vähentää kolesterolin muodostumista ja lievittää ummetusta.

Katso myös tiedote Kuitu syytä muistaa karppauksessa.